Skip to main content
Resources

التخصيص: ترتيب التعاقد المادي من الباطن

هذه الصفحة متوفرة باللغات:

يرجى ملاحظة أن النسخ الأنكليزية لكافة المحتوى والوثائق المترجمة تعتبر هي النسخ الرسمية وإن الترجمات باللغات الأخرى هي للأغراض المعلوماتية فقط.

ترتيب التعاقد المادي من الباطن هو أي ترتيب تعاقد من الباطن يتعلق بأية وظيفة هامة (كما هو معرف في المواصفة 10، القسم 6 من اتفاقية السجل) لنطاق TLD.

يشير التغيير في ترتيب التعاقد المادي من الباطن إلى تغيير في أي مشغل سجل نهائي (والمعروف أيضاً بموفر خدمة نهائي أو موفر خدمة سجل)، والذي هو معرف من عملية انتقال السجل كمنظمة متعاقدة من طرف مشغل سجل من أجل تشغيل وظيفة هامة أو أكثر من سجل gTLD وتتضمن موفري الخدمات مثل موفري DNS. لأغراض صفحة الويب هذه ودليل التوجيه المقدم أسفله، فإن أي موفر لوظيفة هامة أو أكثر لنطاق gTLD (كما هو معرف في اتفاقية السجل) ستتم الإشارة إليه كموفر خدمة السجل.

إذا كان مشغل سجل يرغب في كل من تغيير التحكم وترتيب التعاقد المادي من الباطن، فيجب على مشغل السجل أن يبدأ العمل مع ICANN مبكراً، و قبل إنهاء عمليتهم. وتجدر الإشارة إلى أن مشغل السجل المتعاقد حالياً قد يطلب رسمياً تغييراً في ترتيب التعاقد المادي من الباطن. لكن من المقترح بشدة على مشغلي السجلات الحاليين والمقترحين أن يعملوا بتعاون مع ICANN لإنجاز التخصيصات.

الرجاء اعتبار هذا عند تقييم ترتيب التعاقد المادي من الباطن: تغيير موفر خدمة السجل، قد تقوم ICANN بتوجيه موفر خدمة السجل المقترح إلى هيئة تقييم فني. سيكون مشغل السجل مسؤولاً عن الرسوم المترتبة.

قم بالاطلاع على الصفحة الرئيسية للتخصيصات

Domain Name System
Internationalized Domain Name ,IDN,"IDNs are domain names that include characters used in the local representation of languages that are not written with the twenty-six letters of the basic Latin alphabet ""a-z"". An IDN can contain Latin letters with diacritical marks, as required by many European languages, or may consist of characters from non-Latin scripts such as Arabic or Chinese. Many languages also use other types of digits than the European ""0-9"". The basic Latin alphabet together with the European-Arabic digits are, for the purpose of domain names, termed ""ASCII characters"" (ASCII = American Standard Code for Information Interchange). These are also included in the broader range of ""Unicode characters"" that provides the basis for IDNs. The ""hostname rule"" requires that all domain names of the type under consideration here are stored in the DNS using only the ASCII characters listed above, with the one further addition of the hyphen ""-"". The Unicode form of an IDN therefore requires special encoding before it is entered into the DNS. The following terminology is used when distinguishing between these forms: A domain name consists of a series of ""labels"" (separated by ""dots""). The ASCII form of an IDN label is termed an ""A-label"". All operations defined in the DNS protocol use A-labels exclusively. The Unicode form, which a user expects to be displayed, is termed a ""U-label"". The difference may be illustrated with the Hindi word for ""test"" — परीका — appearing here as a U-label would (in the Devanagari script). A special form of ""ASCII compatible encoding"" (abbreviated ACE) is applied to this to produce the corresponding A-label: xn--11b5bs1di. A domain name that only includes ASCII letters, digits, and hyphens is termed an ""LDH label"". Although the definitions of A-labels and LDH-labels overlap, a name consisting exclusively of LDH labels, such as""icann.org"" is not an IDN."